Ravinto ja vastustuskyky

Proviisoriltamme kysyttiin toukokuussa 2020 seuraavaa:

"Hei! Tällä hetkellä meille ikäihmisille markkinoidaan vastustuskyvyn parantamiseen monenmoisia ravintolisiä joka tuutista. Mitä sinä suosittelet ikäihmisille, että vastustuskykymme pysyisi hyvänä?"

Näin hän vastasi Tamperelainen-lehden palstoilla:

"Hyvä kysyjä,
Ravintolisiä markkinoivat ratsastavat sillä tiedolla, että ravinnolla on kiinteä yhteys ikäihmisen terveyteen, myös vastustuskykyyn. Ravintolisiä ei yleensä tarvita, mikäli ikääntyessään huolehtii laadukkaasta, terveellistä ja monipuolisesta ravinnosta. Monipuolinen ravinto sisältää riittävästi energiaa, proteiinia ja kuituja sekä marjoja ja vihanneksia. Vain D-vitamiinia saadaan yleensä liian vähän ruuasta, ja D-vitamiinilisä 20 μg päivässä ympäri vuoden on ainoa tarpeellinen ravintolisä kaikille ikäihmisille. D-vitamiinin saanti on tärkeää erityisesti luustolle, mutta sillä on mitä ilmeisimmin yhteys myös vastustuskykyyn.

Vastustuskyvyn ylläpitämiseksi ikäihmisen tulisi huolehtia etenkin ravinnon riittävästä proteiinimäärästä. Riittävä määrä on yleensä 1,2-1,4 g/painokilo päivässä. Hyviä proteiinien lähteitä ovat mm. kana, liha, kala, kananmuna, palkokasvit ja maitotaloustuotteet. Vastustuskykyä turvaamaan aterioilta pitäisi
löytyä lisäksi päivittäin täysviljatuotteita sekä marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Näistä aterian osista saadaan kuituja, vitamiineja ja hivenaineita. Kuidut ylläpitävät suoliston normaalia toimintaa ja bakteeritasapainoa, mikä lisää myös suoliston vastustuskykyä. Vitamiineja ja hivenaineita puolestaan tarvitaan monipuolisesti eri elimistön toimintoihin vastustuskyvyn ylläpitämiseksi (mm. Cvitamiini, D-vitamiini ja sinkki). Sokeria ja valkoista viljaa sekä alkoholia kannattaa puolestaan välttää, sillä ne eivät sisällä elimistölle tärkeitä ravintoaineita.

Ikääntyminen itsessään, mutta etenkin ikäihmisellä sairastaminen, kuluttaa elimistön ravintoainevarastoja, kun viisas elimistömme pyrkii korjaamaan elimistön vaurioita. Kun sairastumme esimerkiksi flunssaan, elimistömme puolustusjärjestelmä aktivoituu käynnistäen useita energiaa kuluttavia puolustusmekanismeja, joiden avulla kehomme taistelee infektiota vastaan. Tällöin tarvitaan energiaa, proteiineja ja ravintoaineita. Etenkin proteiinit ovat tärkeitä elimistön rakennusaineita. Proteiinien tarve voi jopa kaksinkertaistua esimerkiksi haavapotilailla tai leikkausten jälkeen mutta myös tavallisessa
flunssassa tai mahataudissa.

Ikääntynyt elimistö ei kykene hyödyntämään ravinnosta saatuja ravintoaineita samalla tavalla kuin nuorempana. Ruokahalu ja makuaisti saattavat myös olla heikentyneet. Muistiongelmat tuovat myös oman haasteensa ruokailulle. Sairaudet sekä proteesiongelmat ja kuiva suu voivat puolestaan vaikeuttaa syömistä. Yllä mainittujen tekijöiden summana ruokavalio voi huomaamattaan yksipuolistua ja ravintoaineiden saanti voi jäädä puutteelliseksi. Suomessa on tehty tutkimus, jonka mukaan yli 75-vuotiaista pitkäaikaissairaista ja heidän omaishoitajista jopa 75% sai vähemmän proteiinia, mitä ikääntyneiden
ravintosuosituksissa suositellaan.

Proteiinialiravitsemus voi muodostaa epäedullisen ja vakavan terveydellisen ongelman. Liian vähäinen proteiinin ja energian saanti aiheuttaa voimattomuutta ja ”vanhuudenheikkoutta”, mikä puolestaan johtaa vähentyneeseen liikkumiseen. Vähentynyt liikkuminen aiheuttaa lähes poikkeuksetta ruokahalun huonontumista, jolloin tärkeitä ravintoaineita jää edelleen saamatta. Samalla lihakset surkastustuvat entisestään ja mm. infektioalttius kasvaa, mikä pahentaa ”vanhuudenheikkoutta” jne. Muodostuu huolestuttava noidankehä. Tällaisessa noidankehässä paino laskee tahattomasti, liikuntakyky heikkenee, riski infektioille kasvaa, haavojen paraneminen heikkenee ja yleinen sairastumisen riski kasvaa. Nämä kaikki lisäävät myös kuolemanriskiä.

Mikäli epäilet, että sinä itse tai lähimmäisesi ei saa riittävästi ravinnosta ravintoaineita tai ruokavalio tuntuu muutoin yksipuoliselta, ota asia puheeksi apteekissamme, hoitajasi kanssa tai lääkärin vastaanotolla. Yleensä tilanteen korjaamiseksi riittää, että mietimme yhdessä ravinnon laatua, ja tarvittaessa lisätään ruokavalioon aineksia, jotka monipuolistavat ravintoa. Kun normaali ruoka ei riitä, päädytään joskus myös monivitamiineihin tai täydennysravintovalmisteina otettaviin proteiinirikkaisiin juomiin.

Ravinnon ulkopuolelta muistuttelen vielä muista vastustuskykyä parantavista asioita:

• Pese käsiä usein.
• Pidä etenkin flunssa-aikaan kodin ulkopuolella etäisyyttä toisiin ihmisiin.
• Huolehdi fyysisestä kunnosta ja lihaksistasi säännöllisellä liikunnalla.
• Huolehdi myös riittävästä unesta ja levosta.
• Hoida perussairautesi mahdollisimman hyvin.
• Pyri vaikuttamaan stressitasoosi.
• Älä tupakoi.